Online leadgeneratie

Online leadgeneratie krijgt steeds meer aandacht van bedrijven. Steeds meer ondernemingen gaan goed aan de slag met online activiteiten om meer leads te genereren. Voorheen waren de mogelijkheden tot online leadgeneratie vrij beperkt. Bedrijven konden zich eigenlijk uitsluitend richten op online netwerken en het verkrijgen van verwijzingen. De online wereld staat niet stil en dat betekent dat er nu veel meer mogelijkheden zijn op het vlak van online leadgeneratie. Omzetvergroters geeft je inzicht in de meest gebruikte online technieken voor het online genereren van kwalitatieve leads.

 

De website inrichten voor online leadgeneratie

De zakelijke website kan een grote impact hebben op online leadgeneratie. Vrijwel alle Nederlandse bedrijven hebben een website, maar lang niet alle websites zijn ingericht voor het genereren van kwalitatieve leads. Veel websites zijn passief ingericht en doen niet veel om het aantal leads te verhogen. Zonde, want juist de website kan veel betekenen voor een bedrijf. Wanneer de website duidelijkheid geeft over de waarde propositie van je bedrijf en klanten kunnen er gemakkelijk waardevolle inhoud vinden, dan heeft dit een grote invloed op online leadgeneratie. Loopt jouw website hierin nog achter? Dan is het zeker goed om de website eens onder handen te (laten) nemen.

SEO inzetten voor online leadgeneratie

SEO, ofwel Search Engine Optimization, is de term die gebruikt wordt om alle online activiteiten te omschrijven die worden uitgevoerd om een hoge positie te verkrijgen in de zoekresultaten van de zoekmachine. We hebben het dan over de organische zoekresultaten, dus niet over betaalde weergaven. SEO kan uitstekend worden ingezet om meer leads te genereren. Zeker door een focus te leggen op zogenaamde long tail keywords kunnen er veel kwalitatieve leads worden gegenereerd.

Natuurlijk is er ook nog SEA

Naast SEO is er uiteraard ook SEA om op te focussen wanneer je goed aan de slag wilt met online leadgeneratie. SEA staat voor Search Engine Advertising. Dit kun je op meerdere manieren aanpakken, maar PPC is vaak de beste keuze. PPC staat voor Pay Per Click. De PPC leads zijn in de meeste gevallen van betere kwaliteit, vooral omdat er vaak gezocht wordt naar specifieke oplossingen. Daarnaast is PPC vaak goedkoper dan traditionele (gedrukte) reclame en is het volledig traceerbaar en meetbaar.

 

Expertpositie voor online leadgeneratie

Online leadgeneratie kan op veel manieren succesvol worden gemaakt. Een manier die vaak over het hoofd wordt gezien is het bereiken van de expertpositie. Je kunt volledige onderzoeksrapporten, statistieken en managementsamenvattingen delen over de bedrijfstak. Dit op zich is al een bewezen strategie om online leads te genereren. Dergelijke documenten zijn daarnaast ideaal om een bedrijf neer te zetten als dé expert en ook dit geeft een boost aan de online leadgeneratie.

Social media activiteiten voor meer leads

Online leadgeneratie kan eigenlijk niet zonder online netwerken. Het is voor bedrijven heel belangrijk om aanwezig te zijn op social media. Hiermee bedoelen we niet alleen het aanmaken van een bedrijfspagina op de sociale netwerken die voor jouw bedrijf van belang zijn, maar ook het daadwerkelijk actief zijn op die bedrijfspagina. Bevindt jouw doelgroep zich voornamelijk op Facebook? Dan is het belangrijk om hier regelmatig een post te plaatsen. Ditzelfde geldt uiteraard voor andere sociale netwerken. Online netwerken vervangt het traditionele zakelijke netwerken.

Webinars verzorgen voor online leadgeneratie

Webinars kunnen het best gezien worden als educatieve evenementen. Zij zijn eigenlijk het online equivalent van de een seminar. Een voordeel van een webinar organiseren is wel dat het voor deelnemers vereist is om zich in te schrijven, waardoor je direct basisinformatie verzamelt, bijvoorbeeld voor gepersonaliseerde marketing. Selecteer een onderwerp dat gerelateerd is aan je bedrijf én dat voor jouw doelgroep heel waardevol is. Breng informatie over en laat zien dat jij alle expertise in huis hebt. Webinars zijn bedoeld om informatie en kennis te delen, niet om reclame te maken. Dit is wel belangrijk om altijd in het achterhoofd te houden bij het organiseren van een webinar voor online leadgeneratie.

 

Een zakelijk blog actief houden voor online leadgeneratie

Het hebben van een zakelijk blog is heel waardevol in deze tijd. Weet je dat een goed blog maar liefst twee jaar lang kan werken voor jouw bedrijf? Als je een goede positie in Google bereikt met een blog, dan kan dit blog dus wel twee jaar lang extra online bezoekers naar je website trekken. Het schrijven van blogs is dus altijd een goed idee voor online leadgeneratie. Wel zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden. Bloggen doe je alleen over onderwerpen die daadwerkelijk relevant zijn voor jouw bedrijf en doelgroep. Het best is om op vaste dagen een blog te publiceren. Dit kan eens per week zijn, eens per twee weken of bijvoorbeeld eens per maand. Zorg in elk geval voor regelmaat. Bedrijven die zelf geen zakelijk blog kunnen of willen bijhouden kiezen vaak voor uitbesteding, bijvoorbeeld door middel van een blogabonnement.

Leads genereren met e-Books en whitepapers

Zakelijk bloggen is dus al heel goed, maar het schrijven van e-Books en whitepapers gaat nog een stap verder. Digitale boekwerken, ofwel e-Books, zijn ideaal om heel veel informatie te delen. Je kunt besluiten om een bijdrage voor een e-Book te vragen of om basisgegevens van iemand te vragen voor je een e-Book toestuurt. Whitepapers zitten eigenlijk tussen blogs en e-Books in. Ze zijn uitgebreider en gaan dieper in op het onderwerp dan blogs, maar zijn vaak wel korter van stof dan e-Books. Natuurlijk is het ook altijd een goed idee om een link naar blogs, vlogs, e-Books en whitepapers op te nemen in een digitale nieuwsbrief. Ook de digitale nieuwsbrief is goed in te zetten voor online leadgeneratie.

Online marketing video’s en live streaming

Video wordt steeds populairder en mag ook zeker niet vergeten worden als het gaat om het optimaliseren van online leadgeneratie. Je kunt kiezen voor online marketing video’s, welke je op meerdere manieren aan kunt bieden. Dit kan via social media, maar bijvoorbeeld ook via de eigen website. Live streaming is een optie in opkomst. Deze optie is alleen aan te raden als je je echt helemaal comfortabel voelt voor de camera.

 

Focussen op online leadgeneratie

Wil jij ook gaan focussen op (het optimaliseren van) online leadgeneratie? Omzetvergroters staat graag voor je klaar. Vraag direct online een gratis website checklist of gratis website advies aan. Wij gaan graag met jou en je website aan de slag. Wil je eerst meer weten over wat wij voor jou kunnen betekenen met het oog op online leadgeneratie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Onze Partners

Browsr is onze partner op het gebied van omzetmachines – oftewel websites. Browsr maakt de winst genererende websites voor onze klanten. Zonder investeringen vooraf zetten zij voor jou ook een omzet genererende website neer.

YourBoost is onze marketingpartner. Zij zijn gespecialiseerd in het behalen van topposities in Google. Door middel van verschillende SEO-technieken zorgen ze ervoor dat ook jouw website de concurrentie voorbij stuift.

Gratis E-book downloaden

Hoe jouw website de top 10 van Google bestormt

Wacht eens!We hebben nog iets voor je.