Meer omzet genereren in hun bedrijf is voor veel ondernemers de belangrijkste uitdaging. Kies je voor fysieke marketing of ga je voor een online benadering? Het maakt niet uit of je een bedrijf hebt wat fysieke producten of diensten levert of online diensten, marketing is altijd belangrijk. En online marketing kan altijd worden ingezet, ongeacht het soort onderneming wat je hebt. Zelfs een eigen website is niet noodzakelijk voor online marketing, alhoewel het de mogelijkheden natuurlijk wel enorm vergroot. Ontdek alle mogelijkheden om online meer omzet te generen voor jouw bedrijf.
Wat is online marketing?
Allereerst de meest voor de hand liggende vraag beantwoorden. Want wat is online marketing nu precies? Online marketing zijn alle manieren waarbij je via Internet reclame maakt. Was vroeger de meest succesvolle manier van reclame een advertentie in de plaatselijke krant, tegenwoordig zijn de mogelijkheden van reclame maken eindeloos. Zo is het hebben van een bedrijfswebsite ook een vorm van online marketing. En eigenlijk kan een bedrijf tegenwoordig niet meer zonder bedrijfswebsite, wat voorbedrijf je ook hebt. Maar ook het versturen van een nieuwsbrief (e-mailmarketing) of reclame via sociale media vallen onder deze vorm van marketing.
Vormen van online marketing
Er is een groot aantal manieren om online reclame te maken. De eerste stap die je neemt is het (laten) bouwen van een bedrijfswebsite. Maar vervolgens moeten hier nog bezoekers komen én dan is het ook fijn als die bezoekers jouw product of dienst afnemen. Een manier om bezoekers op jouw website te krijgen is via local online marketing. Daarnaast is leadgeneratie een manier om gegevens van potentiële klanten te krijgen. En door een goede conversie optimalisatie zorg je er voor dat alle bezoekers ook daadwerkelijk klanten worden. Lees hieronder verder voor meer uitleg over al deze begrippen.
Toepassen van local online marketing voor meer bezoekers
Local online marketing is een slimme manier om meer bezoekers op jouw website te krijgen. Bij deze vorm van marketing zet je in op het werven van lokale bezoekers. Dat doe je door in teksten de plaatsnaam van jouw bedrijf te gebruiken. Wil je ook mensen uit de omgeving aanspreken? Dan verwerk je ook deze plaatsnamen in teksten die op jouw bedrijf staan. Daardoor komen deze bezoekers via de zoekmachine al snel op jouw website uit als ze zoeken op een bedrijf in hun eigen regio. Zowel bij een fysiek als online bedrijf is dit een slimme manier van bezoekers aantrekken, want er wordt vaak gezocht naar een ondernemer uit de eigen omgeving.
Het grote voordeel van local online marketing
Er is een groot voordeel van local online marketing en dat is de afname van de concurrentie. Afhankelijk van de branche waar je je in bevindt kan je concurrentie hebben van wel duizenden andere bedrijven. Als je bovenaan wilt verschijnen in de zoekresultaten, moet je dus heel goed je best doen. Door je te concentreren op jouw omgeving wordt de concurrentie veel minder. Daardoor heb je een veel grotere kans om op een gunstige plaats te staan in de zoekresultaten. Daarnaast heb je als lokale ondernemer een hogere gunfactor, mensen vinden het toch fijn lokaal hun producten te kopen.
Meer bezoekers op jouw website krijgen
Local online marketing is een manier om meer bezoekers naar jouw website toe te krijgen. Door het toepassen van een goede strategie kan je op veel verschillende zoekwoorden bovenaan in de resultaten komen te staan. Het is belangrijk dus niet maar half te doen, want dan ben je er veel tijd aan kwijt, maar levert het je niets op. Voer een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uit en zorg voor goede teksten op je website. Deze laatste punten kan je natuurlijk ook uitbesteden aan een bedrijf wat hierin gespecialiseerd is.
Het belang van de juiste lead generatie
Een andere manier om meer bezoekers te krijgen is het fenomeen lead generatie. Bij lead generatie gaat het om mensen die geïnteresseerd zijn in een product of dienst. Mensen schrijven zich bijvoorbeeld in voor een nieuwsbrief als ze interesse hebben in jouw bedrijf, waardoor je over hun e-mailadres beschikt. Vervolgens kan je hen via de nieuwsbrief een aanbod doen voor een bepaalde korting. Je kan lead generatie zelf uitvoeren, maar er zijn ook bedrijven die zich alleen maar bezig houden met het verzamelen van leads en deze vervolgens verkopen.
Korting, een e-book of een nieuwsbrief
Het zelfstandig opzetten van een goede lead generatie heb je niet 1, 2, 3 gedaan. Het is belangrijk om een plan uit te denken voor het interesseren van jouw potentiële klanten. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een leuke korting als ze zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Bied je diensten aan? Dan kan het aanbieden van een gratis e-book de perfecte stap zijn om aan te tonen hoeveel je van het onderwerp weet. Daarnaast heb je direct het e-mailadres van deze mensen en kan je hen daardoor later weer een aanbod doen om één van je diensten af te nemen.
Het behalen van het optimale resultaat met jouw website
Het verhogen van je omzet met online marketing is tweeledig. Enerzijds gaat het om meer bezoekers naar je website toe te krijgen, wat je bijvoorbeeld doet met local online marketing. Maar ook andere vormen van zoekmachineoptimalisatie spelen hierbij een rol. Is het gelukt om bezoekers naar je website te krijgen, dan is het natuurlijk wel de bedoeling dat zij ook jouw product of dienst afnemen. Of op zijn minst hun gegevens achterlaten, zodat je hen op een later moment nog een goed aanbod kan doen.
Conversie optimalisatie realiseren met de juiste website
Het omzetten van bezoekers in klanten, dat is conversie. Met conversie optimalisatie zorg je voor de optimale website, zodat bezoekers ook daadwerkelijk jouw producten gaan kopen. Want je kan je er natuurlijk voor inspannen om veel bezoekers naar je website te krijgen, maar als er vervolgens niets gebeurd, hebben al je inspanningen geen nut. Je omzet verhogen is dus een combinatie van het aantrekken van meer bezoekers en vervolgens zorgen dat jouw website zo aantrekkelijk is, dat bezoekers voor jouw product of dienst kiezen en niet voor die van de concurrent.
Hoe zet je bezoekers om in klanten?
Er zijn veel manieren om conversie optimalisatie toe te passen. Dat heeft bijvoorbeeld te maken met de vorm en grootte van de knoppen op je website, waardoor mensen eerder doorklikken. Maar ook het optimaliseren van de route die bezoekers op je website afleggen. Hoe meer gegevens mensen moeten invullen, des te sneller ze afhaken. En willen ze met iDEAL betalen, maar kan dat niet? Ook dat kan een reden zijn om af te haken. Een belangrijk onderdeel is ook het toevoegen van een zogenaamde ‘call to action’. Dit is bijvoorbeeld een button die bezoekers aanzet tot actie.
Het gebruiken van een A/B test
Heb je een bestaande website, zoals een webshop? Door het uitvoeren van testen kan je nagaan waar mensen in het proces afhaken en waar je dus verbeteringen kan aanbrengen. Een manier om de conversie optimalisatie te onderzoeken, is het gebruiken van een A/B test. Hier wordt één aspect in het proces veranderd en vervolgens wordt gekeken wanneer er vaker op een bepaalde knop wordt geklikt. Twijfel je dus over een bepaalde constructie, dan kom je er met zulke testen precies achter wat beter werkt.
Hulp met conversie optimalisatie
Het optimaliseren van je website kan een lastig proces zijn als je hier niet thuis in bent. Ook het uitvoeren van testen bijvoorbeeld is waarschijnlijk niet iets wat je vaker hebt gedaan. Veel ondernemers schakelen dan ook een extern bedrijf in voor hulp met de conversie optimalisatie. Je kan hiervoor terecht bij Omzetvergroters. Wij hebben namelijk ruime ervaring met het optimaliseren van websites voor meer conversie. Zo kan jij je richten op jouw eigen specialisaties, terwijl er ondertussen wordt gewerkt om nog meer klanten te generen voor jouw bedrijf.
Welke manier van online marketing past bij jou?
Deze vormen van online marketing zijn een goede start om te beginnen met het vergroten van jouw omzet. Mensen zoeken tegenwoordig vrijwel al hun producten en diensten online op. Je hebt daarom een groot voordeel als je online goed vindbaar bent. Daarnaast is het belangrijk dat jouw website uitnodigend is. Je website moet mensen overtuigen dat ze jouw product zeker nodig hebben. En dat jouw dienst hun leven een stuk gemakkelijker maakt. Iedereen heeft een bepaald aspect van marketing wat je het meeste aanspreekt, maar het beste resultaat behaal je als je alles samen toepast.
Hulp inschakelen voor het beste resultaat
Alles wat hier beschreven staat toepassen voor het beste resultaat, dat klinkt logisch. Maar tegelijk denk je, waar moet ik de tijd vandaan halen? Het inschakelen van een gespecialiseerd bureau is een investering die je meerdere keren terug zal verdienen. Wil je ook meer omzet genereren? Bekijk dan zeker de mogelijkheden voor jouw bedrijf. En wil je iemand die met je meekijkt naar de verbeterpunten van jouw website? Bij Omzetvergroters kan je gemakkelijk een gratis website advies aanvragen. Samen nemen we jouw website door. Wat zijn jouw doelen en wat moet er gebeuren om deze doelen te realiseren?