Leadgeneratie – hoe kom je aan meer klanten?

Om je omzet te verhogen, kun je twee dingen doen: – Nieuwe klanten aantrekken – Meer omzet uit je bestaande klanten halen In dit artikel gaan we in op het eerste punt:

het aantrekken van nieuwe klanten. Wat voor business je ook hebt, zonder klanten heb je geen bedrijf. Je zult dan ook iedere maand weer met het aantrekken van nieuwe klanten bezig moeten zijn. Alleen zo kun je je bedrijf laten groeien. Gelukkig hebben we tegenwoordig het internet, waarmee het steeds gemakkelijk wordt om nieuwe klanten binnen te halen.

LEADGENERATIE EN INBOUND MARKETING

Nieuwe klanten binnenhalen via het internet kan op twee manieren. De eerste is om zoveel mogelijk potentiële klanten te benaderen met een passend aanbod, de andere is door middel van leadgeneratie. Leadgeneratie wordt ook wel inbound marketing genoemd. De doelstelling hierbij is niet om meteen zoveel mogelijk klanten binnen te krijgen, maar om zoveel mogelijk potentiële klanten in je bestand te krijgen. Gemiddeld zijn er 7 contactmomenten nodig om een klant binnen te halen, dus het doen van een een rechtstreeks aanbod geeft je vaak niet de gewenste resultaten. Steeds meer bedrijven stappen dan ook over op leadgeneratie of inbound marketing.

HOE WERKT LEADGENERATIE?

Leadgeneratie is erop ingesteld om zoveel mogelijk contactmomenten te hebben met je potentiële klant. De eerste stap is het belangrijkste: het vergaren van de contactgegevens. Zonder deze gegevens ga je ook geen contact krijgen met de klant. Vaak is een naam en een e-mailadres voldoende. Je kent het fenoneem nieuwsbrieven wel: mensen laten hun e-mailadres achter en het bedrijf stuurt verschillende e-mails (vaak met aanbiedingen) in de hoop dat de klant dan iets gaat kopen. Hier hebben steeds minder mensen behoefte aan. Het koopgedrag van de consument verandert, consumenten willen zelf bepalen wanneer ze iets kopen en niet wachten op een aanbieding. Waar potentiële klanten vaak wel behoefte aan hebben is kennis. Dit is dan ook één van de weinige redenen waarom iemand nog zijn of haar e-mailadres achterlaat. Waardevolle informatie is de eerste stap naar leadgeneratie.

WAT VOOR INFORMATIE GA IK WEGGEVEN?

Het klinkt heel krom om jouw waardevolle kennis gratis weg te geven. Toch is dit de beste manier om aan nieuwe leads en klanten te komen. Mensen die zoeken naar jouw kennis, willen hier vaak meer informatie over. De reden waarom ze de informatie nodig hebben, is omdat ze met een probleem zitten dat ze opgelost willen hebben (anders zouden ze hier niet naar zoeken). Als jij degene bent die hen kan helpen met hun probleem, bouw je vertrouwen op. Door genoeg waardevolle informatie weg te geven, is het voor veel mensen het ook waard om hun mailadres achter te laten. Je moet ze hier wel voor belonen, bijvoorbeeld met een stuk extra uitgebreide informatie. Alle informatie waar we het hier over hebben, bestaat natuurlijk uit tips en adviezen omtrent jouw vakgebied.

CREËER EEN WEGGEVER

Om e-mailadressen van potentiële klanten te verzamelen, moet je iets weggeven. Dit kan een uitgebreid artikel zijn, maar bijvoorbeeld ook een soort van mini-cursus die uit 4 losse e-mails bestaat. Deze informatie noemen we de weggever. Om deze weggever heen, creëer je verschillende artikelen en andere relevante informatie, waarin je linkt naar deze weggever. Hierdoor krijg je meer bezoekers naar je website, waarvan een deel zich zal inschrijven om jouw weggever te ontvangen.

Wil jij hulp met het bedenken van een goede weggever? Neem dan even contact met ons op – wij helpen je hier graag bij.

DE EERSTE INSCHRIJVINGEN KOMEN BINNEN – EN NU?

Als je weggever de eerste paar keer gedownload is, heb je dus de gegevens van deze personen. Dit zijn potentiële klanten, aangezien ze blijkbaar behoefte hebben aan hetgeen jij als ondernemer hebt te bieden. Je kunt er nu voor kiezen om jouw leads een aanbieding te doen omtrent het onderwerp waar zij zich voor ingeschreven hebben. Doordat ze al meer van jou gelezen hebben en weten hoeveel kennis je van het onderwerp hebt, zullen ze eerder geneigd zijn om een dienst of product bij jou te kopen. Daarnaast heb je met de weggever al verschillende malen contact gehad met de potentiële klant, waardoor het aantal contactmomenten gestegen is. Zoals je weet, heb je gemiddeld 7 contactmomenten nodig voordat een potentiële klant besluit een product of dienst te kopen. Heb je na het ontvangen van het e-mailadres slechts één mail met de informatie verzonden? Verzin dan iets om meer contact te hebben met deze potentiële klanten. Vraag ze bijvoorbeeld of de verzonden informatie voldoet aan hun verwachtingen, of stuur ze een extra mail over een gerelateerd onderwerp, bijvoorbeeld met extra tips. Naast e-mailen, kun je de potentiële klant eventueel ook bellen. Hiervoor heb je natuurlijk wel hun telefoongegevens nodig, die minder vaak gegeven worden. Als je een naam en een bedrijfsnaam hebt, kun je ook gewoon naar het bedrijf bellen en vragen naar de betreffende persoon. Het is bewezen dat een telefoontje beter werkt dat een e-mail, dus houd hier zeker rekening mee.

MEER LEADS GENEREREN

Als de eerste leads binnendruppelen en je haalt hier ook je eerste klanten uit, is het zaak om het aantal leads te gaan verhogen. Hoe meer leads, hoe meer klanten. Maar hoe kom je nu aan meer leads? Eén van de beste strategieën om aan meer leads te komen, is door te focussen op SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie. Door artikelen op je site te plaatsen met relevante informatie, krijg je meer bezoekers op je site. Laat hen je weggever zien en bied ze aan om zich in te schrijven voor nog meer informatie over het onderwerp. Daarnaast zou je ook nog kunnen adverteren. Dit lijkt een dure investering, maar op de lange termijn betaalt zich dat zeker terug. Door te adverteren om leads te verzamelen in plaats van klanten binnen te krijgen, kan het aantal leads snel toenemen. Met een goede marketingfunnel zet je deze leads vervolgens om in klanten.

Wil jij hulp bij het ontwerpen van je marketingfunnel? Neem dan even contact met ons op –  in één strategiesessie kunnen we samen met jou de gehele marketingfunnel al uitwerken.

Onze Partners

Browsr is onze partner op het gebied van omzetmachines – oftewel websites. Browsr maakt de winst genererende websites voor onze klanten. Zonder investeringen vooraf zetten zij voor jou ook een omzet genererende website neer.

YourBoost is onze marketingpartner. Zij zijn gespecialiseerd in het behalen van topposities in Google. Door middel van verschillende SEO-technieken zorgen ze ervoor dat ook jouw website de concurrentie voorbij stuift.

Gratis E-book downloaden

Hoe jouw website de top 10 van Google bestormt