De marketingfunnel – de basis

vast tegen: online marketing funnels. Zijn deze waardevol voor jou als ondernemer? En hoe haal je hier nu het optimale rendement uit? We gaan verder in op de basis van marketingfunnels.

DE BASIS – WAT IS EEN MARKETINGFUNNEL?

Voordat we aan de slag gaan met een marketingfunnel, is het belangrijk om te weten wat het nu eigenlijk is. Een marketingfunnel is te vergelijken met een trechtermodel. Aan de bovenkant (de grote kant) komen er bezoekers in, onderin komen er klanten uit. De onderkant van de trechter is smaller, er komen dus minder klanten uit de funnel dan dat er bezoekers inkomen. Dit is ook logisch, niet iedere websitebezoeker wordt uiteindelijk ook klant. Was het maar zo! Uit onderzoek blijkt dat slechts een klein percentage van de bezoekers klant wordt. Er zijn echter manier om dat percentage omhoog te krijgen.

CONVERSIEPERCENTAGES

Het percentage van de bezoekers die uiteindelijk klant worden, noemen we het conversiepercentage. Het conversiepercentage kan echter ook op andere plaatsen worden toegepast. Veel ondernemers gebruiken bijvoorbeeld e-mailmarketing. Hiervoor is het belangrijk dat zoveel mogelijk (potentiële) klanten zich inschrijven voor de e-maillijst. Het percentage van de bezoekers op het inschrijfformulier is ook een conversiepercentage. In de marketingfunnel gaan we aan de slag om de conversiepercentages te verhogen.

E-MAILMARKETING

Als we het hebben over een marketingfunnel, hebben we het meestal ook over e-mailmarketing. Deze manier van klantbenadering is nog steeds één van de meest effectieve. Hoe meer contactpunten met een potentiële klant je hebt, hoe groter de kans dat deze persoon uiteindelijk klant wordt. Het is dan ook zaak om zoveel mogelijk personen op je maillijst te krijgen. Maar waarom zou iemand zich inschrijven op jouw lijst?

DE WEGGEVER

Mensen laten steeds minder hun e-mailadres achter. Je zult dan ook echt iets terug moeten geven voor het e-mailadres van iemand. Zonder dat je meerwaarde biedt, zal een potentiële klant zijn of haar e-mailadres niet zomaar weggeven. Om meer inschrijvingen te krijgen, zul je als ondernemer dus iets terug moeten doen voor het e-mailadres dat je wil hebben. Een goede mogelijkheid hiervoor is een zogenaamde weggever. Je geeft iets weg, maar in ruil daarvoor moet de persoon wel zijn of haar e-mailadres achterlaten en bevestigen. Dit kan vanalles zijn. Veel webshops kiezen bijvoorbeeld voor het geven van een kortingscode als je je inschrijft op hun nieuwsbrief. Andere bedrijven werken met artikelen, kleine cursussen of zelfs een e-book. Je denkt waarschijnlijk dat je nu gratis informatie aan het weggeven ben, maar vergeet niet dat een e-mailadres ook van waarde is van jou. Een percentage van het aantal inschrijvingen op jouw maillijst, zal namelijk converteren tot klant. Hoe meer mensen jij op je lijst hebt, hoe meer verkopen je zult hebben. Investeer dus in een weggever! Voor webshops is het heel simpel, ze geven een korting, hierdoor koopt een deel van de klanten met korting hun producten. Op die eerste aankoop wordt minder winst gemaakt, maar doordat de klant ook op de maillijst staat, kan de webshop specifieke aanbiedingen doen. Ze weten dat van de mensen die op de maillijst staat ingeschreven, een percentage meerdere keren bestelt. Hierdoor weten ze ook dat de initiële investering (de korting) het meer dan waard is, zelfs als een deel van de mensen de korting slechts één keer gebruikt. Andere klanten maken die investering weer goed.

HET AANBOD

Om het meeste uit je maillijst te halen, is het belangrijk dat je waardevolle mails stuurt. Dit is dus niet alleen maar reclame, daarvan zal namelijk een groot deel zich uitschrijven. Denk ook aan waardevolle informatie, bijvoorbeeld tips voor het oplossen van een probleem dat veel van je klanten hebben. Zodra potentiële klanten jou echt waardevol vinden, kun je ze een mail sturen met een speciaal aanbod of een aanbieding. Doordat je van waarde bent geweest, zal een deel van de ontvangers van de mail overgaan tot een aankoop en klant worden bij jou.

Bovenstaande is de basis van een marketingfunnel – schrijf mensen in voor je lijst, ben waardevol zodat je een vertrouwensband opbouwt en doe ze vervolgens een geweldig aanbod.

EEN MARKETINGFUNNEL VOOR JOUW BEDRIJF

 Heb jij al een marketingfunnel en wil je weten of daar nog iets aan te verbeteren is? Of wil je eens sparren over de mogelijkheden van een marketingfunnel voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op, wij gaan graag het gesprek met je aan om te kijken of of we meer waarde uit je funnel kunnen halen.

Onze Partners

Browsr is onze partner op het gebied van omzetmachines – oftewel websites. Browsr maakt de winst genererende websites voor onze klanten. Zonder investeringen vooraf zetten zij voor jou ook een omzet genererende website neer.

YourBoost is onze marketingpartner. Zij zijn gespecialiseerd in het behalen van topposities in Google. Door middel van verschillende SEO-technieken zorgen ze ervoor dat ook jouw website de concurrentie voorbij stuift.

Gratis E-book downloaden

Hoe jouw website de top 10 van Google bestormt

Wacht eens!We hebben nog iets voor je.