Contentstrategie

Een contentstrategie – volgens sommigen onmisbaar, volgens anderen flauwekul. Wat heb je eraan en waarom zou je hier tijd aan besteden?

Een goede contentstrategie uitstippelen vergt de nodige voorbereidingen. Na de voorbereidingen is het tijd om waardevolle, relevante content te gaan creëren en verspreiden. Ook hierbij is het zaak om vooraf goed na te denken over het hoe en wat. Jouw doelgroep is daarbij het uitgangspunt. In deze blog lees je alles over contentcreatie en contentdistributie!

De eerste stappen

Als het goed is, heb je de nodige tijd gestoken in het uitstippelen van jouw contentstrategie. Er komt echter altijd een moment dat je voor een leeg scherm komt te zitten, en dat je content moet gaan creëren. Dat lijkt simpel, maar in de praktijk blijkt dat best wel lastig te zijn. Met de volgende tips kun jij de eerste stappen zetten!

Gratis Contentstrategie check aanvragen

Contentstrategie

Kwaliteit wint het van kwantiteit

Content creëren puur om maar wat op het internet te kunnen slingeren, dat is geen goed idee. Allesbehalve zelfs! Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Bedenk het zelf maar: ontvang je graag elke week een folder vol met informatie die voor jou waardeloos is, of kies je dan toch liever voor die maandelijkse folder waar je écht iets aan hebt?

Wat heb je al te vertellen?

Je hebt een bedrijf, dus je hebt een verhaal. Het is een bekende kreet, maar het is wél zo. Wat is de achtergrond van jouw bedrijf, wat is jouw visie op de markt en wat zijn de hoogtepunten geweest tot nu toe? Neem de lezer kort mee voor een kijkje achter de schermen, dat zorgt voor transparantie en inzicht. Zo bouw je een eerste band op met de lezer.

Jouw input komt (mede) van lezers, trends en het nieuws

Wil je inspringen op de laatste ontwikkelingen op de markt? Natuurlijk wil je dat! Volg dan ook de trends binnen jouw vakgebied, maar ook het algemene nieuws. Er zijn altijd onderwerpen te vinden die relateren aan jouw bedrijfswerkzaamheden. Op basis hiervan kun je waardevolle en relevante content creëren.

Netwerken en Recyclen

Op het gebied van content is er eigenlijk altijd beweging. Lees regelmatig nieuwe artikelen, blogs of bekijk video’s. Kom je iets tegen dat ook voor jouw lezers interessant is, durf die content dan gerust te delen. Ook kun je ervoor kiezen om de inhoud in een nieuwe vorm te presenteren aan jouw publiek.

Volg het plan!

Een succesvolle contentstrategie laat zich voornamelijk kenmerken door een uitgekiend plan, dat ook gevolgd wordt. Soms zul je wat tegenwind ervaren, maar op de lange termijn zal het zich uitbetalen.

Volg de door jou uitgezette contentstrategie, ook als het even tegenzit. Op de lange termijn betaalt zich dat uit.

Contentstrategie

Contentcreatie: Ga je het uitbesteden of zelf doen?

Het is heel goed mogelijk om zelf waardevolle content te creëren, maar in de praktijk blijkt dat veel mensen met name de tijd en mankracht die daarin gaat zitten, onderschatten. Een contentstrategie is gericht op de langere termijn, vergelijk het maar met een duursport. Met een korte, snelle sprint win je de wedstrijd niet.

Het is dus belangrijk dat je jouw plan langere tijd kunt volgen en dat de contentcreatie gedurende die periode steeds op een hoog niveau blijft. Dat is dan ook de reden dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen om hun content te laten schrijven door een professioneel bedrijf. Simpelweg omdat het de meest kostenefficiënte oplossing is voor het behalen van het bedrijfsdoel.

Contentmanagement is geen korte sprint, maar een duurwedstrijd. Steeds meer bedrijven schakelen een professional in om die wedstrijd te winnen.

Contentdistributie: Wees zorgvuldig en doelgericht

Het ene kanaal is het andere niet, dat is wel duidelijk. Toch maken veel mensen de fout om dezelfde content op alle mogelijke kanalen aan te bieden. Het lijkt natuurlijk aantrekkelijk om één goed artikel te schrijven en dat vervolgens te delen op bijvoorbeeld alle social media, maar het is niet de beste strategie. Over de distributie van content moet goed worden nagedacht.

Op een kanaal als LinkedIn zijn voornamelijk zakelijke en professionele contacten te vinden in het netwerk van jouw bedrijf, op ‘snelle’ sociale media als Facebook en Twitter draait het om andere zaken, zoals relevantie en een vlotte benadering. Benader elk kanaal afzonderlijk en vraag je af of je wel op elk kanaal actief wil zijn. Ook het maken van zorgvuldige, doelgerichte keuzes behoort tot een succesvolle contentstrategie!

Benader elk contentkanaal afzonderlijk als het gaat om contentdistributie.

Effectmeteing

Vaak zijn bedrijven tevreden als het contentplan wordt gevolgd en wanneer de gewenste content op het juiste moment en via het bedoelde kanaal wordt verspreid. Een belangrijke stap wordt vaak onderbelicht of zelfs overgeslagen, namelijk de effectmeting. Toch is dit een essentieel onderdeel: de resultaten laten namelijk zien of en hoe succesvol jouw contentstrategie is. Bovendien is het erg eenvoudig om een goede effectmeting structureel uit te voeren.

Voor het meten en evalueren van de resultaten kun je bijvoorbeeld elke maand een vast moment inplannen. Bekijk de harde cijfers: hoe vaak is jouw artikel of blog bekeken, wat is het conversiepercentage en hoe zijn de reacties op de sociale media? Aan de hand van deze effectmeting kun je jouw contentstrategie nóg verder de juiste richting instuwen. Goed, beter, best: alleen op basis van dat principe kun jij het verschil maken met content!

Een goede effectmeting stuwt jouw content van goed, naar beter, naar best!

Omzetvergroters helpt je graag bij het opstellen van jouw contentplan en de uitvoering daarvan. Wil je meer weten over hoe we dat aanpakken? Neem dan even contact met ons op.

Open chat
💬 Hulp nodig?
Hallo 👋
Kunnen we u ergens mee helpen?